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Gymnasiasten-Studien

Research Question

The impact of social-structural determinants on school success

Test Language

German

Test Period

1.    Welle:
12.1969-01.1970: 
Structure Analysis of the School (Schoolchildren Survey and Sociometric test)
01.1970-02.1970:
Structure Analysis of the School (Parents Survey)
12.1969-01.1970:
Structure Analysis of the School (Teacher Survey)
12.1969-01.1970:
Structure Analysis of Schools (Principal Survey)
01.1970-02.1970:
Workbook: Social Origins and School Career (High School)
10.1981-10.1982:
Social Origins and School Career of High School Students

2.    Welle:
06.1984-08.1985: Education and Life

3.    Welle:
12.1996-07.1997: Success in life and interpretation of that success in early adulthood (Gymnasiasten-Studie)

4.    Welle:
05.2010-03.2011: Graduation Study 2010 (Gymnasiasten-Studie)

Test Area

Germany (DE)

Population / Sample

1.    Wave:

  • High school students of the school year 1969/70 in the 10th grade from 121 various classes at 68 high schools / Probability Sample: Stratified Cluster Sample
  • Parents / Complete enumeration
  • Full-time and part-time teachers / Complete enumeration
  • Principals at high schools / Multi-stage sample

Sample Size

1.    Wave:

  • n = 3385 students
  • n = 2701 parents
  • n = 2680 teachers
  • n = 68 principals

2.    Welle: n = 1989 students
3.    Welle: n = 1987 students
4.    Welle: n = 1301 students

Survey Procedure and Instruments

1.    Wave:

  • Students: Written survey in a group situation and psychological tests
  • Parents: Self-administered questionnaire: Paper
  • Teachers: Self-administered questionnaire: Paper Principals: Face-to-face interview

2.    Welle:

  • Students: Face-to-face interview

3.    Welle:

  • Students: Telephone Interview: CATI (Computer Assisted Telephone Interview)

4.    Welle:

Students:

  • Telephone Interview: CATI (Computer Assisted Telephone Interview)
  • Face-to-face Interview: CAPI (Computer Assisted Personal Interview)
  • Face-to-face Interview (2 Interviews)
  • Self-administered questionnaire: Paper (16 mail surveys)

Persistent Identifier

  • Structure Analysis of the School (Schoolchildren Survey) DOI:10.4232/1.0600
  • Structure Analysis of the School (Parents Survey) DOI:10.4232/1.0639
  • Structure Analysis of the School (Teacher Survey) DOI:10.4232/1.0640
  • Structure Analysis of the School (Schoolchildren Survey - Sociometric test) DOI:10.4232/1.11348
  • Structure Analysis of Schools (Principal Survey) DOI:10.4232/1.0996
  • Workbook: Social Origins and School Career (High School) DOI:10.4232/1.1032
  • Social Origins and School Career of High School Students DOI:10.4232/1.1440
  • Education and Life (Gymnasiasten-Studie, Second Wave) DOI:10.4232/1.1441
  • Success in life and interpretation of that success in early adulthood (Gymnasiasten-Studie, Third wave) DOI:10.4232/1.4228
  • Graduation Study 2010 (Gymnasiasten-Studie, Fourth Wave) DOI:10.4232/1.11920

Data Accessible via Research Data Centre

GESIS – Leibniz-Institute for the Social Sciences

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Selection of Publications using the Data

Becker, D. & Birkelbach, K. (2010). Intelligenz und Schulleistung als Kontextmerkmale: Big-Fish-Little-Pond- oder Reflected-Glory-Effekt? Eine Mehrebenenanalyse von Lehrerurteilen. In Beckers, T., Birkelbach, K., Hagenah, J. & Rosar, U. (Hrsg.), Komparative empirische Sozialforschung (S.113-141). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. (In German)

Eckstein, D. (1988). Bildungschancen von Frauen in Schulen und Hochschulen: Eine theoretisch-empirische Arbeit über die Determinanten von Ungleichheit im höheren Bildungssystem. Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät, unveröffentlichte Diplomarbeit der Universität zu Köln. (In German)

Eirmbter, W. H. (1977). Ökologische und strukturelle Aspekte der Bildungsbeteiligung. Weinheim: Beltz. (In German)

Kühnel, S. & Mays, A. (2010). Lässt sich in der Langzeitbeobachtung ehemaliger Gymnasiasten eine protestantische Ethik finden? Empirische Spurensuche zu Max Weber in Heiner Meulemanns Gymnasiastenpanel. In Beckers, T., Birkelbach, K., Hagenah, J. & Rosar, U. (Hrsg.), Komparative empirische Sozialforschung (S.93-111). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. (In German)

Meulemann, H. (1988). Jugend als Lebensphase - Jugend als Wert. Zeitschrift für Pädagogik, 34, 65-86. (In German)

Meulemann, H. (1988). Bildung im Lebensverlauf: Startchancen und Verlaufsumstände des Bildungsweges in einer Kohorte von Gymnasiasten zwischen 1970 und 1984. Zeitschrift für Sozialisationsforschung und Erziehungssoziologie, 8, 4-24. (In German)

Meulemann, H. (1979). Soziale Herkunft und Schullaufbahn: Arbeitsbuch zur sozialwissenschaftlichen Methodenlehre. Beiträge zur empirischen Sozialforschung. Arbeitsbücher zur sozialwissenschaftlichen Methodenlehre. Frankfurt [u.a.]: Campus. (In German)

Meulemann, H., Birkelbach, K. & Hellwig, J.-O. (2001) (Hrsg.). Ankunft im Erwachsenenleben: Lebenserfolg und Erfolgsdeutung in einer Kohorte ehemaliger Gymnasiasten zwischen 16 und 43. Opladen: Leske + Budrich. (In German)

Meulemann, H. & Wiese, W. (1984). Bildungsexpansion und Bildungschancen. Zeitschrift für Sozialisationsforschung und Erziehungssoziologie, 4, 287-310. (In German)

Wiese, W. (1984). Die Adressenlokalisation bei einer Wiederbefragung nach 10 bzw. 13 Jahren. ZA-Information, 14, S. 27. (In German)

Ziegler, R., Brüderl, J. & Diekmann, A. (1988). Stellensuchdauer und Anfangseinkommen bei Hochschulabsolventen: Ein empirischer Beitrag zur Job-Search-Theorie. Zeitschrift für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften, 108, 247-270. (In German)

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